Identiteitsfraude
Identiteitsfraude betekent dat iemand anders uw persoonlijke gegevens gebruikt zonder uw toestemming. Dit gebeurt vaak met een kopie van uw identiteitsbewijs, zoals een paspoort of identiteitskaart. Met uw naam, geboortedatum en/of Burgerservicenummer (BSN) kunnen criminelen bijvoorbeeld:
- een bankrekening openen;
- een lening afsluiten;
- online bestellingen doen;
- een uitkering aanvragen.
Meer informatie vindt u op Rijkoverheid.nl.
Fraude met uw identiteitsbewijs? Meld het direct bij de gemeente!
Bent u slachtoffer van fraude met (een kopie van) uw paspoort of identiteitskaart? Of vermoedt u dat iemand uw gegevens gaat misbruiken? Meld dit dan zo snel mogelijk bij de gemeente.
Zo meldt u fraude:
- Bel 14 0511 om een afspraak te maken.
Let op: u kunt de melding niet digitaal of telefonisch doen. Alleen persoonlijk aan de balie.
Wat neemt u mee:
- Geef een duidelijke uitleg van wat er is gebeurd.
- Eventuele bewijsstukken.
- Uw originele identiteitsbewijs (als u die nog in uw bezit heeft).
- Heeft u die niet meer? Neem dan andere documenten/bewijsstukken mee die uw identiteit aantonen.
U kunt tijdens uw afspraak ook direct een nieuw reisdocument aanvragen. Meer informatie vindt u op de pagina Paspoort of Identiteitskaart.
Na uw melding registreert de gemeente het incident in het Basisregister reisdocumenten. Zo worden belangrijke instanties geïnformeerd en wordt verder misbruik zoveel mogelijk voorkomen.