Wilt u een identiteitskaart aanvragen of verloopt deze bijna? En bent u ingeschreven bij gemeente Tytsjerksteradiel? Dan vraagt u bij ons een nieuwe identiteitskaart aan, ook voor uw kind(eren). 

Een identiteitskaart aanvragen doet u in 3 stappen:

1. Maak online een afspraak en vul uw gegevens in

U maakt eenvoudig online een afspraak. U vult uw gegevens in en betaalt meteen. Dit bespaart tijd bij uw afspraak op het gemeentehuis.

DigiDStart de aanvraag identiteitskaart

Wilt u een identiteitskaart aanvragen voor uw minderjarige kind(eren)? Dan kunt u hier een afspraak maken.

2. Kom naar uw afspraak

Neem het volgende mee naar uw afspraak:

  • Een recente pasfoto die voldoet aan de eisen
    Laat een pasfoto maken bij een fotograaf. Deze weet waar de pasfoto aan moet voldoen. Bekijk alle eisen op de website van de Rijksoverheid.
  • Uw paspoort en identiteitskaart
    Neem uw geldige reisdocumenten mee. Ongeldig gemaakte documenten (bijvoorbeeld met gaten) hoeft u niet mee te nemen.
  • Pinpas of contant geld
    Heeft u nog niet online betaald? Neem dan uw pinpas of contant geld mee.

3. Haal uw identiteitskaart op

Na 5 werkdagen ligt uw identiteitskaart klaar op het gemeentehuis. U kunt uw nieuwe identiteitskaart zonder afspraak ophalen tijdens onze openingstijden

Haal uw nieuwe identiteitskaart binnen 3 maanden op. Daarna wordt het vernietigd en moet u opnieuw een aanvraag doen.

Lukt het niet om online een afspraak te maken? 

Neem dan gerust contact met ons op.  

Wat kost een identiteitskaart?

Product en geldigheidGeldigheidKosten
Identiteitskaart vanaf 18 jaar10 jaar€ 78,50
Identiteitskaart tot en met 17 jaar5 jaar€ 42,35
Extra kosten spoedaanvraag € 59,10

Aanvragen voor kinderen jonger dan 12 jaar

Wilt u een identiteitskaart voor uw kind aanvragen? Dit kan op 2 manieren:  

  • U start de aanvraag online met zijn of haar DigiD via onderstaande knop. U betaalt meteen via iDEAL.    
  • U maakt een afspraak om de hele aanvraag op het gemeentehuis te doen. U betaalt de identiteitskaart voor uw kind tijdens de afspraak.

DigiDStart de identiteitskaartaanvraag voor uw kind

Let op: Uw kind moet zelf bij het aanvragen en het ophalen van de identiteitskaart aanwezig zijn.  

Toestemming

Kinderen jonger dan 12 jaar kunnen alleen een identiteitskaart aanvragen met toestemming van de ouders of voogden. Dit kunt u op verschillende manieren regelen:

  • Via het online formulier via onderstaande knop;
  • Met het printbare toestemmingsformulier. Vul deze in en onderteken het formulier. Geef het formulier en een kopie van uw geldige identiteitsbewijs mee naar de aanvraag.

DigiDOnline toestemming geven

Reizen met kinderen

Kinderen hebben een eigen reisdocument nodig als ze naar het buitenland reizen. 

Reist u met kinderen naar het buitenland? Dan heeft u in de volgende gevallen bewijs nodig dat u met de kinderen mag reizen:  

  • Het zijn uw kinderen, maar zij hebben een andere achternaam dan u heeft;
  • U heeft niet het gezag over uw kinderen;
  • Het zijn niet uw kinderen.

Op de website van de Rijksoverheid vindt u meer informatie over reizen met kinderen, documenten die u hierbij nodig heeft en een toestemmingsformulier.    

Met spoed een identiteitskaart nodig?

Als u snel uw identiteitskaart nodig hebt, doet u een spoedaanvraag. Maak hiervoor een afspraak door te bellen met 14 0511.

Als u de identiteitskaart vóór 14.00 uur aanvraagt, kunt u het meestal de volgende werkdag vanaf 09.30 uur ophalen. U moet voor een spoedaanvraag wel extra betalen.

Bent u uw identiteitskaart kwijt of is het gestolen?

Geef dit zo snel mogelijk aan ons door, ook als u in het buitenland bent.  

Vermissing online doorgeven 

Via onderstaande knop kunt u de vermissing online melden, ook als u in het buitenland bent. Dit is de snelste manier. 

DigiDVermissing identiteitskaart melden

Vermissing aan de balie doorgeven

Maak een afspraak voor het doorgeven van de vermissing. Ook kunt u een nieuwe identiteitskaart aanvragen.

Vermissing/diefstal in het buitenland

Als uw identiteitskaart kwijt of gestolen is in het buitenland, doet u aangifte bij de politie ter plaatse. Met het buitenlandse proces-verbaal kunt u na thuiskomst bij de gemeente de Verklaring van Vermissing invullen en een nieuw identiteitskaart aanvragen.

Meld bij de Nederlandse ambassade of het consulaat dat uw identiteitskaart kwijt of gestolen is en vraag hier een nooddocument aan.  

Onmiddellijk op reis?

Als u onmiddellijk op reis moet, vraagt u een noodpaspoort aan bij de Koninklijke Marechaussee.

Identiteitskaart weer gevonden?

Heeft u de vermissing al aan ons doorgegeven? Dan bent u verplicht uw oude identiteitskaart in te leveren bij de gemeente. Deze is na de vermissing ongeldig gemaakt. U kunt het daarom niet meer gebruiken als u het teruggevonden hebt.