Wilt u een identiteitskaart aanvragen? Dan kunt u nu alvast een deel van de aanvraag online starten. Met een identiteitskaart kunt u laten zien wie u bent (identificatie). U kunt er ook mee reizen naar de meeste landen in Europa.

In onze gemeente zijn géén langere wachttijden. U hoeft daarom uw identiteitskaart niet vervroegd aan te vragen.

Zo werkt het

  • U start de aanvraag en u maakt een afspraak via de knop hieronder.
  • U betaalt gelijk online via iDEAL. Zonder betaling kan de afspraak niet doorgaan.
  • Daarna komt u langs op de afgesproken datum en tijdstip om uw aanvraag af te ronden.
  • Neem een geldige pasfoto mee (deze kleurenpasfoto mag niet ouder zijn dan 6 maanden). 
  • Neem alle identiteitskaarten en paspoorten mee die u heeft, óók als ze verlopen zijn. 
  • Bij ons zet u uw handtekening en wij nemen uw vingerafdrukken af.
  • Daarna ligt uw identiteitskaart na 5 werkdagen klaar op het gemeentehuis.
  • Ophalen doet u zonder afspraak.
  • Haal uw identiteitskaart binnen 3 maanden op. Anders vervalt het document en moet u een nieuwe aanvraag doen.

Start de aanvraag voor uw identiteitskaart

U kunt uw aanvraag ook op het gemeentehuis doen

In onze gemeente zijn géén langere wachttijden. U hoeft daarom uw identiteitskaart niet vervroegd aan te vragen.

Zo werkt het op het gemeentehuis

  • Bel met 14 0511 om een afspraak te maken.
  • Kom zelf naar het gemeentehuis om de identiteitskaart aan te vragen.
  • Neem een geldige pasfoto mee (deze kleurenpasfoto mag niet ouder zijn dan 6 maanden). 
  • Neem alle identiteitskaarten en paspoorten die u heeft mee, óók als ze verlopen zijn. 
  • Bij ons zet u uw handtekening en wij nemen uw vingerafdrukken af.
  • Daarna ligt uw identiteitskaart na 5 werkdagen klaar op het gemeentehuis.
  • Ophalen doet u zonder afspraak.
  • Haal uw identiteitskaart binnen 3 maanden op. Anders vervalt het document en moet u een nieuwe aanvraag doen.

Wat kost een identiteitskaart?

In de tabel hieronder ziet u de verschillende kosten op een rijtje.

Doet u de aanvraag online, dan betaalt u met iDEAL. Doet u de aanvraag op het gemeentehuis dan vragen we u om met de pinpas te betalen.

Product en geldigheidKosten 2022
Identiteitskaart vanaf 18 jaar (10 jaar geldig)€ 68,50
Identiteitskaart tot en met 17 jaar (5 jaar geldig)€ 36,95
Extra kosten spoedaanvraag€ 51,60

Aanvragen voor kinderen jonger dan 18 jaar

Wilt u een identiteitskaart aanvragen voor uw kind en heeft uw kind DigiD? Dan kunt u de aanvraag online doen met zijn of haar DigiD.

Online aanvraag doen

Heeft uw kind geen DigiD? Dan kunt u samen langskomen op het gemeentehuis. Zo werkt het:

  • Bel met 14 0511 om een afspraak te maken.
  • Kom samen met uw kind naar het gemeentehuis om de identiteitskaart aan te vragen.
  • Tot en met 12 jaar heeft uw kind toestemming nodig van de gezaghebbende ouder of voogd.
  • Komt 1 van de gezaghebbende ouders of voogden niet mee? Dan moet die ouder of voogd digitaal toestemming geven (hiervoor is DigiD nodig) of door het toestemmingsformulier in te vullen en dit mee te nemen. U moet dan ook een geldig origineel paspoort, identiteitskaart of rijbewijs van deze ouder of voogd meenemen.
  • Komen beide gezaghebbende ouders mee, dan hoeft u geen verklaring mee te nemen, neem wel beiden een geldig legitimatiebewijs mee.
  • Neem een geldige pasfoto van uw kind mee (deze kleurenpasfoto mag niet ouder zijn dan 6 maanden).
  • Neem alle paspoorten en identiteitskaarten mee die uw kind heeft, óók als ze verlopen zijn.
  • Is uw kind ouder dan 12 jaar? Dan worden vingerafdrukken van uw kind in het paspoort opgenomen.
  • Daarna ligt de identiteitskaart van uw kind na 5 werkdagen klaar op het gemeentehuis. U komt samen met uw kind. Ophalen doet u zonder afspraak. Neem bij het ophalen het afhaalbewijs mee. Voor het ophalen hoeft u geen toestemming te hebben van de andere ouder of voogd als u alleen komt met uw kind. 
  • Haal de identiteitskaart binnen 3 maanden op. Anders vervalt het document en moet u een nieuwe aanvraag doen.

Reizen met kinderen

Kinderen hebben een eigen reisdocument nodig als ze naar het buitenland reizen. Ze mogen niet meer bijgeschreven staan in het paspoort van de ouders.

Als u met uw kind naar het buitenland reist en u hebt een andere achternaam dan uw kind, dan hebt u een bewijs nodig dat u de vader of moeder bent of u het ouderlijk gezag hebt. Lees meer over reizen met kinderen op de website van de Rijksoverheid.

Eigen identiteitsbewijs voor de zorg

Iedereen zie zorg nodig heeft, moet zich kunnen legitimeren. Dat geldt voor iedereen, dus ook voor minderjarigen jonger dan 14 jaar. De identificatieplicht geldt vanaf de geboorte.

Met spoed een identiteitskaart nodig?

Als u uw identiteitskaart snel nodig hebt, doet u een spoedaanvraag.

Bel dan met 14 0511 voor het maken van een afspraak.

Als u de identiteitskaart vóór 14.00 uur aanvraagt, kunt u deze de volgende werkdag vanaf 09.30 uur ophalen. U moet voor een spoedaanvraag wel extra betalen.

Bent u uw identiteitskaart kwijt of is het gestolen?

Dan kunt u via onderstaande knop de vermissing online melden (hiervoor heeft u DigiD nodig), dit is de snelste manier:

Vermissing identiteitskaart melden

  • Als uw identiteitskaart in Nederland kwijt is of gestolen, kunt u direct een nieuwe identiteitskaart aanvragen. Bij deze aanvraag tekent u een Verklaring van vermissing. U hoeft geen aangifte te doen bij de politie.
  • Als u verzekerd bent tegen diefstal, is aangifte doen bij de politie wel aan te raden.
  • Als u onmiddellijk op reis moet, kunt u een noodpaspoort aanvragen bij de Koninklijke Marechaussee.
  • Als u uw oude identiteitskaart terugvindt, bent u verplicht dit in te leveren bij de gemeente. Deze identiteitskaart is namelijk niet meer geldig.
  • Als u uw identiteitskaart in het buitenland verliest, doet u aangifte bij de politie ter plaatse. Vraag om een schriftelijk bewijs hiervan. Dit hebt u nodig voor uw verzekering. In Nederland hoeft u geen aangifte te doen bij de Nederlandse politie.
  • Meld bij de Nederlandse ambassade of het consulaat dat uw identiteitskaart kwijt of gestolen is en vraag een noodpaspoort aan.
  • Met het buitenlandse proces-verbaal kunt u bij de gemeente een nieuwe identiteitskaart aanvragen.

Kunt u de vermissing niet online melden?

  • Dan kunt u bellen met 14 0511 en een afspraak maken voor het doorgeven van de vermissing
  • en kunt u een nieuwe identiteitskaart aanvragen. Hoe dat werkt kunt u lezen bij "U kunt uw aanvraag ook op het gemeentehuis doen".

Inloggen met DigiD met uw identiteitskaart

Vanaf 1 januari 2021 wordt de Nederlandse identiteitskaart uitgegeven met een inlogfunctie. Daarmee kunt u inloggen op DigiD. U kunt vervolgens uw gegevens inzien of informatie wijzigen die extra gevoelig is. Denk daarbij aan medische gegevens. Lees hier meer over op de site van de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens.