Let op: geen spoedaanvragen en langere levertijd voor paspoort

Van 25 tot en met 29 september geen spoedaanvraag reisdocumenten

Op 30 september 2024 introduceert de Rijksdienst voor identiteitsgegevens een nieuw model van het paspoort en de identiteitskaart. In verband met de overstap naar dit nieuwe model kunt u tussen 25 en 29 september 2024 geen paspoort of identiteitskaart met spoed aanvragen. 

Langere levertijd paspoort vanaf 18 september

Door de nieuwe modellen van de reisdocumenten is er tussen 18 en 30 september een langere levertijd voor het paspoort. Houd rekening met een levertijd van 10 werkdagen. 

Voor identiteitskaarten zonder spoed geldt de normale levertijd van 5 werkdagen. 

Wilt u een identiteitskaart aanvragen? Dit kan op 2 manieren:   

  • U start de aanvraag online via onderstaande knop. U betaalt meteen via iDEAL.    
  • U maakt een afspraak om de hele aanvraag op het gemeentehuis te doen. U betaalt uw identiteitskaart tijdens de afspraak.  

DigiDStart de aanvraag voor uw identiteitskaart

Wat neemt u mee?

Neem het volgende mee naar uw afspraak op het gemeentehuis:  

  • Een geldige pasfoto (deze kleurenpasfoto mag niet ouder zijn dan 6 maanden);
  • Alle paspoorten en identiteitskaarten die u heeft (zowel geldige als verlopen reisdocumenten die nog niet ongeldig zijn gemaakt door middel van gaten);
  • Bij gehele aanvraag op het gemeentehuis: een pinpas of contant geld.

Tijdens de afspraak zet u uw handtekening en nemen wij uw vingerafdrukken af. 

Let op: Uw identiteitskaart kunt u niet meteen meenemen. Na 5 werkdagen ligt deze voor u klaar op het gemeentehuis. Ophalen kan zonder afspraak.

Vraag uw identiteitskaart op tijd aan! 

Vanaf 2024 tot en met 2028 wordt het - naar verwachting - een stuk drukker met aanvragen voor een paspoort of identiteitskaart. We noemen dit de reisdocumentenpiek. Heeft u reisplannen? Vraag dan ruim een maand van tevoren uw paspoort of identiteitskaart aan. Zo weet u zeker dat u deze op tijd in huis heeft.  

Meer informatie over de reisdocumentenpiek.

Wat kost een identiteitskaart?

Product en geldigheidGeldigheidKosten in 2024
Identiteitskaart vanaf 18 jaar10 jaar€ 75,80
Identiteitskaart tot en met 17 jaar5 jaar€ 40,90
Extra kosten spoedaanvraag € 57,05

Identiteitskaart ophalen

Uw identiteitskaart kunt u niet meteen meenemen. Na 5 werkdagen ligt deze voor u klaar op het gemeentehuis. Ophalen kan zonder afspraak. Haal uw identiteitskaart binnen 3 maanden op. Anders vervalt het document en moet u een nieuwe aanvraag doen. 

Aanvragen voor kinderen jonger dan 12 jaar

Wilt u een identiteitskaart voor uw kind aanvragen? Dit kan op 2 manieren:  

  • U start de aanvraag online met zijn of haar DigiD via onderstaande knop. U betaalt meteen via iDEAL.    
  • U maakt een afspraak om de hele aanvraag op het gemeentehuis te doen. U betaalt de identiteitskaart voor uw kind tijdens de afspraak.

DigiDStart de identiteitskaartaanvraag voor uw kind

Let op: Uw kind moet zelf bij het aanvragen en het ophalen van de identiteitskaart aanwezig zijn.  

Toestemming

Kinderen jonger dan 12 jaar kunnen alleen een identiteitskaart aanvragen met toestemming van de ouders of voogden. Dit kunt u op verschillende manieren regelen:

  • Via het online formulier via onderstaande knop;
  • Met het printbare toestemmingsformulier. Vul deze in en onderteken het formulier. Geef het formulier en een kopie van uw geldige identiteitsbewijs mee naar de aanvraag.

DigiDOnline toestemming geven

Reizen met kinderen

Kinderen hebben een eigen reisdocument nodig als ze naar het buitenland reizen. 

Reist u met kinderen naar het buitenland? Dan heeft u in de volgende gevallen bewijs nodig dat u met de kinderen mag reizen:  

  • Het zijn uw kinderen, maar zij hebben een andere achternaam dan u heeft;
  • U heeft niet het gezag over uw kinderen;
  • Het zijn niet uw kinderen.

Op de website van de Rijksoverheid vindt u meer informatie over reizen met kinderen, documenten die u hierbij nodig heeft en een toestemmingsformulier. 

Met spoed een identiteitskaart nodig?

Als u snel uw identiteitskaart nodig hebt, doet u een spoedaanvraag. Maak hiervoor een afspraak door te bellen met 14 0511.

Als u de identiteitskaart vóór 14.00 uur aanvraagt, kunt u deze meestal de volgende werkdag vanaf 09.30 uur ophalen. U moet voor een spoedaanvraag wel extra betalen.

Bent u uw identiteitskaart kwijt of is het gestolen?

Geef dit zo snel mogelijk aan ons door, ook als u in het buitenland bent.  

Vermissing online doorgeven 

Via onderstaande knop kunt u de vermissing online melden, ook als u in het buitenland bent. Dit is de snelste manier. 

DigiDVermissing identiteitskaart melden

Vermissing aan de balie doorgeven

Maak een afspraak voor het doorgeven van de vermissing. Ook kunt u een nieuwe identiteitskaart aanvragen.

Vermissing/diefstal in het buitenland

Als uw identiteitskaart kwijt of gestolen is in het buitenland, doet u aangifte bij de politie ter plaatse. Met het buitenlandse proces-verbaal kunt u na thuiskomst bij de gemeente de Verklaring van Vermissing invullen en een nieuw identiteitskaart aanvragen.

Meld bij de Nederlandse ambassade of het consulaat dat uw identiteitskaart kwijt of gestolen is en vraag hier een nooddocument aan.  

Onmiddellijk op reis?

Als u onmiddellijk op reis moet, vraagt u een noodpaspoort aan bij de Koninklijke Marechaussee.

Identiteitskaart weer gevonden?

Heeft u de vermissing al aan ons doorgegeven? Dan bent u verplicht uw oude identiteitskaart in te leveren bij de gemeente. Deze is na de vermissing ongeldig gemaakt. U kunt het daarom niet meer gebruiken als u het teruggevonden hebt.