Privacyverklaring
In deze privacyverklaring vertellen wij hoe wij als gemeente Tytsjerksteradiel omgaan met uw persoonsgegevens. Dit kunnen wij niet voor elk specifiek geval afzonderlijk doen, omdat uw persoonsgegevens binnen de gemeente op veel manieren kunnen worden verwerkt.
Wij verwerken bijvoorbeeld uw persoonsgegevens als we een WOZ-taxatieverslag opmaken, maar ook als u een bezwaarschrift indient. We verwerken uw persoonsgegevens als u een rijbewijs aanvraagt, maar ook als u in onze gemeente trouwt of een geregistreerd partnerschap aangaat. Wij verwerken uw persoonsgegevens als u een vergunning aanvraagt en als u iets van ons huurt. Wij verwerken uw persoonsgegevens als u een afvalcontainer van ons heeft of een uitkering van ons ontvangt. Dit zijn enkele voorbeelden. Er zijn nog veel meer voorbeelden te noemen.
Omdat deze privacyverklaring eindeloos lang zou zijn als we elk voorbeeld zouden noemen, gaat deze verklaring algemeen in op de omgang met persoonsgegevens binnen de gemeente Tytsjerksteradiel. Wanneer u specifiek wilt weten hoe wij in uw geval omgaan met uw persoonsgegevens, kunt u deze vraag altijd bij ons stellen via FGTD@t-diel.nl. Wij geven u dan een antwoord op maat.
Sinds 25 mei 2018 wordt de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) gehandhaafd. Deze wet vormt de basis voor de omgang met privacy binnen onze gemeente. Daarnaast geven de Uitvoeringswet algemene verordening gegevensbescherming (UAVG) en de Wet politiegegevens (Wpg) kaders aan. Omdat wij als gemeente ook politiegegevens verwerken, moeten we voor die gegevens aan de eisen van de Wpg voldoen. Hier hoort bijvoorbeeld een auditplicht bij.
Zoals voorgeschreven in deze wetgeving worden er binnen de gemeente Tytsjerksteradiel technische en organisatorische maatregelen genomen om de privacy te waarborgen. In het kader van dataminimalisatie verwerken we alleen persoonsgegevens als wij die nodig hebben om één van de gemeentelijke overheidstaken uit te voeren. Het uitvoeren van gemeentelijke overheidstaken staat vaak beschreven in andere wetgeving dan de AVG en UAVG. Ook in deze wetgeving, zoals bijvoorbeeld de Jeugdwet, de Participatiewet, Wet milieubeheer of de Algemene wet bestuursrecht, staan regels hoe om te gaan met persoonsgegevens. In deze situatie geldt het gegevensbeschermingsrecht als algemeen kader, maar wordt de specifieke invulling bepaald door de specifieke wetgeving.
Rechten van betrokkenen
U heeft als betrokkene van wie persoonsgegevens worden verwerkt diverse rechten. U mag:
- inzage vragen in welke persoonsgegevens we van u vastgelegd hebben;
- ons vragen de persoonsgegevens te wijzigen, te corrigeren of aan te vullen als ze niet correct of onvolledig zijn;
- ons vragen om de verwerking te beperken, gegevens te wissen of bezwaar maken tegen het vastleggen van de gegevens;
- uw toestemming intrekken als we uw gegevens hebben vastgelegd op basis van toestemming;
- ons vragen om een bestand met uw gegevens beschikbaar te stellen in een digitaal bestand door een verzoek te doen op ‘dataportabiliteit’ als we uw gegevens hebben vastgelegd op basis van uw toestemming of uitvoering van een overeenkomst;
- een klacht indienen bij de Functionaris Gegevensbescherming van de gemeente Tytsjerksteradiel of bij de autoriteit Persoonsgegevens.
Een verzoek om inzage kunt u eenvoudig indienen met het online formulier. Heeft u geen DigiD of wilt u deze niet gebruiken, dan kunt u het formulier downloaden, dit uitprinten en na invulling inleveren bij de balie van het gemeentehuis. U dient daarbij een geldig identiteitsbewijs (paspoort of identiteitskaart) te tonen, zodat uw identiteit kan worden vastgesteld.
Meer informatie over deze rechten vindt u op de website van de Autoriteit Persoonsgegevens. Voor het uitoefenen van de andere rechten dan het recht op inzage vragen wij u om contact met ons op te nemen via FGTD@t-diel.nl of 14 0511.
Besluit op uw verzoek
Binnen een maand na ontvangst zullen wij beoordelen of het verzoek gerechtvaardigd is. Wanneer de gemeente het voornemen heeft aan uw verzoek tegemoet te komen en er is sprake van een complex of omvangrijk verzoek, kan de gemeente de behandeling van uw verzoek met twee maanden verlengen.
Een besluit op uw verzoek is een besluit op grond van de Algemene wet bestuursrecht. U kunt hiertegen dus een bezwaarschrift indienen. Ook is het mogelijk een klacht in te dienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP).
Wijzigen privacyverklaring
Deze privacyverklaring kan gewijzigd worden, zonder voorafgaande waarschuwing. Wijzigingen treden in werking vanaf het moment dat ze gepubliceerd zijn. Wij raden u aan de privacyverklaring geregeld te raadplegen zodat u van deze wijzigingen op de hoogte bent. De privacyverklaring is voor het laatst gewijzigd in mei 2023.
Contactgegevens
Als u vragen heeft over deze privacyverklaring van de gemeente, dan kunt u dit bij voorkeur kenbaar maken aan de functionaris gegevensbescherming (FG). De FG is bereikbaar per e-mail via FGTD@t-diel.nl of via telefoonnummer 14 0511.
Klachten
Wij helpen u graag verder als u klachten heeft over de verwerking van uw persoonsgegevens. Mocht u er desondanks toch niet samen met ons uitkomen, dan heeft u op grond van de privacywetgeving ook het recht om een klacht in te dienen bij de Privacytoezichthouder. Dit is de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Op de website van de AP vindt u de contactinformatie en ook meer informatie over privacywetgeving.
