Informatie over stemmen

Op woensdag 29 oktober 2025 is de verkiezing voor de Tweede Kamer. U ontvangt uw stempas uiterlijk woensdag 15 oktober 2025 op uw huisadres. 

Eenvoudige uitleg over hoe u kunt stemmen

Op www.hoewerktstemmen.nl legt webhulp Steffie alles uit over stemmen. Ze legt uit hoe verkiezingen werken en wat de Tweede Kamer doet. U kunt met haar ook online oefenen met stemmen. 

Hieronder vindt u hier meer informatie over uw stempas en het uitbrengen van uw stem. Deze informatie wordt regelmatig bijgewerkt.

Let op: mogelijk vertraging bij vervangende stempassen, kiezerspassen en volmachten

Wilt u een vervangende stempas, kiezerspas of volmacht aanvragen via DigiD, post of e-mail? Vraag deze dan vóór donderdag 23 oktober aan. Zo voorkomt u dat uw pas te laat wordt bezorgd. 

Aanvragen via DigiD, post of e-mail die op 23 of 24 oktober worden gedaan, komen mogelijk niet op tijd aan. De postbezorger kan dit niet garanderen.

Wat kunt u doen?

  • Vraag uw pas vóór 23 oktober aan via DigiD, post of e-mail.
  • Of vraag uw pas persoonlijk aan op het gemeentehuis. Dat kan tot dinsdag 28 oktober om 12.00 uur. Maak hiervoor een afspraak.

Wie mag stemmen?

U mag in Tytsjerksteradiel stemmen als u aan 4 voorwaarden voldoet:

  • U heeft de Nederlandse nationaliteit.
  • U bent 18 jaar of ouder op 29 oktober 2025.
  • U staat ingeschreven in de gemeente Tytsjerksteradiel op 15 september 2025.
  • U bent niet uitgesloten van het kiesrecht.

Wanneer ontvang ik mijn stempas?

Uw stempas wordt uiterlijk woensdag 15 oktober 2025 bij u thuisbezorgd.

Mijn stempas is kwijt of beschadigd. Wat moet ik doen?

Om te stemmen heeft u een stempas nodig. Heeft u deze niet ontvangen of bent u uw stempas kwijt? Of is deze beschadigd? Dan kunt u een vervangende stempas aanvragen. De oude stempas wordt dan ongeldig.

Wat moet ik doen?

U kunt via onderstaande knop online een stempas aanvragen met uw DigiD. Dit kan tot uiterlijk vrijdag 24 oktober 2025, 17.00 uur. U krijgt hem dan thuisgestuurd.

Aanvraag vervangende stempas, kiezerspas of volmachtsbewijs

Aanvragen met formulier

U kunt ook het formulier Verzoek vervangende stempas invullen en naar ons toesturen. Zorg ervoor dat deze uiterlijk vrijdag 24 oktober vóór 17.00 uur bij ons binnen is.

Persoonlijk aanvragen

Vraagt u het liever persoonlijk aan op het gemeentehuis? Dat kan. U kunt het formulier Verzoek vervangende stempas alvast zelf thuis invullen en meenemen. Maak hiervoor eerst een afspraak.

Ik heb geen stempas ontvangen. Wat moet ik doen?

Heeft u voor donderdag 16 oktober geen stempas ontvangen? Dan kunt u een vervangende stempas op het gemeentehuis aanvragen. 

Wat moet ik doen?

U kunt via onderstaande knop online een stempas aanvragen met uw DigiD. Dit kan tot uiterlijk vrijdag 24 oktober 2025, 17.00 uur. U krijgt hem dan thuisgestuurd.

Aanvraag vervangende stempas, kiezerspas of volmachtsbewijs

Aanvragen met formulier

U kunt ook het formulier Verzoek vervangende stempas invullen en naar ons toesturen. Zorg ervoor dat deze uiterlijk vrijdag 24 oktober vóór 17.00 uur bij ons binnen is.

Persoonlijk aanvragen

Vraagt u het liever persoonlijk aan op het gemeentehuis? Dat kan. U kunt het formulier Verzoek vervangende stempas alvast zelf thuis invullen en meenemen. Maak hiervoor eerst een afspraak.

Waar kan ik stemmen?

Met uw stempas en een geldig identiteitsbewijs kunt u uw stem uitbrengen bij één van de 23 stembureaus in gemeente Tytsjerksteradiel. De stembureaus zijn open van 07.30 tot 21.00 uur. Ga naar de pagina Stembureaus in de gemeente voor meer informatie.

Wat heb ik nodig om te stemmen?

Om te kunnen stemmen heeft u een stempas en een Nederlands identiteitsbewijs nodig. U krijgt uw stempas uiterlijk woensdag 15 oktober thuisgestuurd. Uw identiteitsbewijs mag maximaal 5 jaar verlopen zijn. U kunt een van deze Nederlandse identiteitsbewijzen meenemen:

  • paspoort
  • identiteitskaart
  • rijbewijs

Hoe werkt stemmen?

U stemt door het witte rondje voor de kandidaat van uw keuze rood te kleuren.

Vergist u zich?

U geeft het stembiljet terug aan de voorzitter, waarna u een nieuw stembiljet krijgt. Let op: u krijgt maar 1 keer een nieuw biljet.

Blanco stemmen mag

U stemt blanco door geen keuze te maken en vervolgens het stembiljet, dichtgevouwen, in de stembus te doen. Deze stem is geldig en telt mee voor het opkomstpercentage, maar telt niet mee voor de uitslagberekening.

Mijn identiteitsbewijs is verlopen. Kan ik stemmen?

Uw identiteitsbewijs mag niet langer dan 5 jaar verlopen zijn. U kunt dus gebruik maken van een identiteitsbewijs waarop staat 'geldig tot 30 oktober 2020’ of elke latere datum. Is uw identiteitsbewijs langer verlopen, dan kunt u alleen stemmen via een schriftelijke volmacht. Zie voor meer informatie over stemmen via een schriftelijke volmacht onder het kopje Iemand anders laten stemmen (volmacht).

Ik ben mijn identiteitsbewijs kwijt. Wat moet ik doen?

Bent u uw identiteitsbewijs kwijt of is het gestolen? Dan kunt u stemmen door een verklaring van vermissing te overleggen. Deze is op afspraak verkrijgbaar bij uw gemeente. Daarnaast moet u een pasje of document met uw naam en foto laten zien. Denk bijvoorbeeld aan een OV-chipkaart. 

Stemmen in een andere gemeente (kiezerspas)

Bent u op de dag van de verkiezing niet in de gemeente? Dan heeft u een kiezerspas nodig. U kunt deze aanvragen op het gemeentehuis. Dit kan tot dinsdag 28 oktober 2025 vóór 12.00 uur. 

Digitaal aanvragen

U kunt via onderstaande knop online een kiezerspas aanvragen met uw DigiD. Dit kan tot uiterlijk vrijdag 24 oktober 2025, 17.00 uur. U krijgt hem dan thuisgestuurd. 

Aanvraag vervangende stempas, kiezerspas of volmachtsbewijs

Schriftelijk volmacht aanvragen

  1. Download het formulier verzoek kiezerspas.
  2. Vul het formulier in.
  3. Mail het formulier naar verkiezingen@t-diel.nl 

Lukt het downloaden niet? Dan sturen wij een formulier naar u op. U kunt telefonisch contact opnemen via 14 0511 of mailen naar verkiezingen@t-diel.nl

Dit verzoek moet uiterlijk op 24 oktober 17:00 bij ons binnen zijn. Het is niet mogelijk om een schriftelijke volmacht in te trekken.

Stemmen vanuit het buitenland

Verblijft u tijdelijk in het buitenland voor bijvoorbeeld werk of studie en wilt u daar stemmen? Dan zijn er 2 mogelijkheden:

  • U kunt als kiezer iemand anders schriftelijk machtigen om voor u te stemmen. Dit heet een volmacht. Meer hierover vindt u binnenkort onder het kopje Iemand anders laten stemmen (volmacht).
  • Het is helaas niet meer mogelijk om de aanvraag te doen om per brief te stemmen.

Voor meer informatie over het aanvraagproces verwijzen we u naar de website van de gemeente Den Haag.

Iemand anders laten stemmen (volmacht)

Kunt u niet zelf stemmen? Dan kunt u iemand anders toestemming geven om voor u te stemmen. Dit heet ‘stemmen bij volmacht’. Dit kan door een:

  • onderhandse volmacht of
  • schriftelijke volmacht.

De persoon die door u wordt gemachtigd, kan uw stem alleen tegelijkertijd met zijn eigen stem uitbrengen. De kiezer die wordt gemachtigd, mag maximaal twee volmachten aannemen.

Iemand machtigen met uw stempas (onderhandse volmacht)

Vul op de achterzijde van de stempas de naam in van de persoon die voor u gaat stemmen. Dit heet een onderhandse volmacht. Deze gemachtigde moet ook in de gemeente Tytsjerksteradiel ingeschreven staan en dus zijn stem uitbrengen.

  • Hij of zij moet in deze gemeente wonen.
  • Hij of zij moet ook voor de verkiezing gaan stemmen.
  • Hij of zij moet gelijktijdig de eigen én uw stem uitbrengen.
  • Hij of zij moet ook uw geldig, of maximaal 5 jaar verlopen, identiteitsbewijs meenemen. Dit mag ook een kopie zijn.

Het geven van een machtiging op de achterkant van de stempas kan tot en met de dag van de verkiezing. 

Schriftelijke volmacht 

Wilt u iemand machtigen om voor u te stemmen? U hoeft niet te wachten tot u uw stempas ontvangt. Let op: uw aanvraag moet minstens vijf dagen voor de verkiezing bij ons binnen zijn. Als u een schriftelijke volmacht aanvraagt, dan wordt de stempas naar het adres van de gemachtigde gestuurd. De gemachtigde hoeft géén kopie van uw identiteitsbewijs mee te nemen naar het stembureau.

Digitaal aanvragen

  • Aanvragen kan via onderstaande knop tot vrijdag 24 oktober 2025, 17.00 uur.
  • Zowel de volmachtgever als de gemachtigde moeten een DigiD account hebben.

Aanvraag vervangende stempas, kiezerspas of volmachtsbewijs

Schriftelijk volmacht aanvragen

  1. Download het formulier verzoek stemmen bij volmacht.
  2. Vul het formulier in.
  3. Mail het formulier naar verkiezingen@t-diel.nl.  

Lukt het downloaden niet? Dan sturen wij een formulier naar u op. U kunt hiervoor telefonisch contact opnemen via 14 0511 of mailen naar verkiezingen@t-diel.nl.  

Dit verzoek moet uiterlijk op 24 oktober bij ons binnen zijn. Het is niet mogelijk om een schriftelijke volmacht in te trekken.

Ronselen van volmachten is strafbaar

Ronselen van volmachten wil zeggen dat iemand kiezers vraagt, of op een andere manier kiezers benadert, om hun stempas te ondertekenen en af te geven. Dat is strafbaar. Het is ook strafbaar om een kiezer om te kopen via een gift of een belofte. Of om de kiezer op een andere manier te dwingen om een volmacht af te geven.

Denkt u dat er stemmen worden geronseld? Doe hiervan aangifte bij de politie.