Informatie over stemmen
Op de dag van de Tweede Kamerverkiezingen mag u stemmen, als u 18 jaar of ouder bent en de Nederlandse nationaliteit heeft. Om te kunnen stemmen heeft u een stempas en een identiteitsbewijs nodig. U ontvangt uw stempas uiterlijk 8 november 2023 op uw huisadres.
Wie mag stemmen?
U mag in Tytsjerksteradiel stemmen als u aan 3 voorwaarden voldoet:
- U heeft de Nederlandse nationaliteit.
- U bent 18 jaar of ouder op 22 november 2023.
- U staat ingeschreven in gemeente Tytsjerksteradiel op 9 oktober 2023 of eerder.
Wanneer ontvang ik mijn stempas?
Uw stempas wordt uiterlijk woensdag 8 november 2023 bij u thuisbezorgd.
Ik heb geen stempas ontvangen. Wat moet ik doen?
Heeft u voor donderdag 9 november geen stempas ontvangen? U kunt een vervangende stempas op het gemeentehuis aanvragen.Vul hiervoor thuis het formulier Verzoek om een vervangende stempas in en neem het mee. Dit kan tot dinsdag 21 november 2023 vóór 12.00 uur.
Het is niet meer mogelijk om online een vervangende stempas aan te vragen. Dat kon tot en met vrijdag 17 november.
Mijn stempas is kwijt of beschadigd. Wat moet ik doen?
Heeft u voor donderdag 9 november geen stempas ontvangen? U kunt een vervangende stempas op het gemeentehuis aanvragen.Vul hiervoor thuis het formulier Verzoek om een vervangende stempas in en neem het mee. Dit kan tot dinsdag 21 november 2023 vóór 12.00 uur.
Het is niet meer mogelijk om online een vervangende stempas aan te vragen. Dat kon tot en met vrijdag 17 november.
Waar kan ik stemmen?
Met uw stempas en een geldig identiteitsbewijs kunt u uw stem uitbrengen bij één van de x stembureaus in Tytsjerksteradiel. De stembureaus zijn open van 07.30 tot 21.00 uur. Ga naar de pagina Stembureaus in de gemeente voor meer informatie.
Wat heb ik nodig om te stemmen?
Om te kunnen stemmen heeft u een stempas en een Nederlands identiteitsbewijs nodig. U krijgt uw stempas uiterlijk woensdag 8 november thuisgestuurd. Uw identiteitsbewijs mag maximaal 5 jaar verlopen zijn. U kunt een van deze Nederlandse identiteitsbewijzen meenemen:
- paspoort
- identiteitskaart
- rijbewijs
Hoe werkt stemmen?
U stemt door het witte rondje voor de kandidaat van uw keuze rood te kleuren.
Vergist u zich?
U geeft het stembiljet terug aan de voorzitter, waarna u een nieuw stembiljet krijgt. Let op: u krijgt maar 1 keer een nieuw biljet.
Blanco stemmen mag
U stemt blanco door geen keuze te maken en vervolgens het stembiljet, dichtgevouwen, in de stembus te doen. Deze stem is geldig en telt mee voor het opkomstpercentage, maar telt niet mee voor de uitslagberekening.
Mijn identiteitsbewijs is verlopen. Kan ik stemmen?
Uw identiteitsbewijs mag niet langer dan 5 jaar verlopen zijn. U kunt dus gebruik maken van een identiteitsbewijs waarop staat 'geldig tot 23 november 2018' of elke latere datum. Is uw identiteitsbewijs langer verlopen, dan kunt u alleen stemmen via een schriftelijke volmacht. Zie voor meer informatie over stemmen via een schriftelijke volmacht onder het kopje Iemand anders laten stemmen (volmacht).
Ik ben mijn identiteitsbewijs kwijt. Wat moet ik doen?
Bent u uw identiteitsbewijs kwijt of is het gestolen? Dan kunt u stemmen door een verklaring van vermissing te overleggen. Deze is op afspraak verkrijgbaar bij uw gemeente. Daarnaast moet u een pasje of document met uw naam en foto laten zien. Denk bijvoorbeeld aan een OV-chipkaart.
Iemand anders laten stemmen (volmacht)
U kunt iemand anders machtigen om namens u te stemmen. Dit noemen we een volmacht. U doet dat door iemand te machtigen met uw stempas. Online een volmacht regelen of met een formulier kon tot en met 17 november.
Iemand machtigen met uw stempas
Vul op de achterzijde van de stempas de naam in van de persoon die voor u gaat stemmen. Dit heet een onderhandse volmacht. Deze gemachtigde moet ook in de gemeente Tytsjerksteradiel ingeschreven staan en dus zijn stem uitbrengen.
- Hij of zij moet in deze gemeente wonen.
- Hij of zij moet ook voor de verkiezing gaan stemmen.
- Hij of zij moet gelijktijdig de eigen én uw stem uitbrengen.
- Hij of zij moet ook uw geldig, of maximaal 5 jaar verlopen, identiteitsbewijs meenemen. Dit mag ook een kopie zijn.
- Het geven van een machtiging op de achterkant van de stempas kan tot en met de dag van de verkiezing.
Stemmen in een andere gemeente (kiezerspas)
Bent u op de dag van de verkiezing niet in de gemeente? Hiervoor heeft u een kiezerspas nodig. U vraag deze aan op het gemeentehuis. Dit kan tot dinsdag 21 november 2023 vóór 12.00 uur.
Het is niet meer mogelijk om dit online aan te vragen. Dit kon tot en met 17 november.
Stemmen vanuit het buitenland
Verblijft u tijdelijk in het buitenland voor bijvoorbeeld werk of studie en wilt u daar stemmen? Dan zijn er 2 mogelijkheden:
- u kunt als kiezer iemand anders schriftelijk machtigen om voor u te stemmen. Dit heet een volmacht. Meer hierover vindt u onder het kopje Iemand anders laten stemmen (volmacht).
- U kunt zelf per brief stemmen. U moet hiervoor een buitenlands postadres hebben. U doet deze aanvraag dan bij de gemeente Den Haag. Dat kan via een formulier op de website van de gemeente Den Haag(externe link). Als u voor deze mogelijkheid kiest, dan moet u ervoor zorgen dat de volledige aanvraag, ondertekend en met een kopie van uw geldige Nederlandse identiteitsbewijs, uiterlijk 25 oktober 2023 door de gemeente Den Haag ontvangen is.