Informatie over stemmen
Op woensdag 29 oktober 2025 is de verkiezing voor de Tweede Kamer. U ontvangt uw stempas uiterlijk woensdag 15 oktober 2025 op uw huisadres.
Meer informatie over het aanvragen van een volmacht, kiezerspas of vervangende stempas volgt binnenkort.
Eenvoudige uitleg over hoe u kunt stemmen
Op www.hoewerktstemmen.nl legt webhulp Steffie alles uit over stemmen. Ze legt uit hoe verkiezingen werken en wat de Tweede Kamer doet. U kunt met haar ook online oefenen met stemmen.
Hieronder vindt u hier meer informatie over uw stempas en het uitbrengen van uw stem. Deze informatie wordt regelmatig bijgewerkt.
Wie mag stemmen?
U mag in Tytsjerksteradiel stemmen als u aan 4 voorwaarden voldoet:
- U heeft de Nederlandse nationaliteit.
- U bent 18 jaar of ouder op 29 oktober 2025.
- U staat ingeschreven in de gemeente Tytsjerksteradiel op 15 september 2025.
- U bent niet uitgesloten van het kiesrecht.
Wanneer ontvang ik mijn stempas?
Uw stempas wordt uiterlijk woensdag 15 oktober 2025 bij u thuisbezorgd.
Waar kan ik stemmen?
Met uw stempas en een geldig identiteitsbewijs kunt u uw stem uitbrengen bij één van de 23 stembureaus in gemeente Tytsjerksteradiel. De stembureaus zijn open van 07.30 tot 21.00 uur. Ga naar de pagina Stembureaus in de gemeente voor meer informatie.
Wat heb ik nodig om te stemmen?
Om te kunnen stemmen heeft u een stempas en een Nederlands identiteitsbewijs nodig. U krijgt uw stempas uiterlijk woensdag 15 oktober thuisgestuurd. Uw identiteitsbewijs mag maximaal 5 jaar verlopen zijn. U kunt een van deze Nederlandse identiteitsbewijzen meenemen:
- paspoort
- identiteitskaart
- rijbewijs
Hoe werkt stemmen?
U stemt door het witte rondje voor de kandidaat van uw keuze rood te kleuren.
Vergist u zich?
U geeft het stembiljet terug aan de voorzitter, waarna u een nieuw stembiljet krijgt. Let op: u krijgt maar 1 keer een nieuw biljet.
Blanco stemmen mag
U stemt blanco door geen keuze te maken en vervolgens het stembiljet, dichtgevouwen, in de stembus te doen. Deze stem is geldig en telt mee voor het opkomstpercentage, maar telt niet mee voor de uitslagberekening.
Mijn identiteitsbewijs is verlopen. Kan ik stemmen?
Uw identiteitsbewijs mag niet langer dan 5 jaar verlopen zijn. U kunt dus gebruik maken van een identiteitsbewijs waarop staat 'geldig tot 30 oktober 2020’ of elke latere datum. Is uw identiteitsbewijs langer verlopen, dan kunt u alleen stemmen via een schriftelijke volmacht. Zie voor meer informatie over stemmen via een schriftelijke volmacht onder het kopje Iemand anders laten stemmen (volmacht).
Ik ben mijn identiteitsbewijs kwijt. Wat moet ik doen?
Bent u uw identiteitsbewijs kwijt of is het gestolen? Dan kunt u stemmen door een verklaring van vermissing te overleggen. Deze is op afspraak verkrijgbaar bij uw gemeente. Daarnaast moet u een pasje of document met uw naam en foto laten zien. Denk bijvoorbeeld aan een OV-chipkaart.
Stemmen vanuit het buitenland
Verblijft u tijdelijk in het buitenland voor bijvoorbeeld werk of studie en wilt u daar stemmen? Dan zijn er 2 mogelijkheden:
- U kunt als kiezer iemand anders schriftelijk machtigen om voor u te stemmen. Dit heet een volmacht. Meer hierover vindt u binnenkort onder het kopje Iemand anders laten stemmen (volmacht).
- U kunt zelf per brief stemmen. U moet hiervoor een buitenlands postadres hebben. U doet deze aanvraag dan bij de gemeente Den Haag. Het formulier moet voor 1 oktober 2025 (23:59 uur Nederlandse tijd) binnen zijn bij de gemeente Den Haag.
Voor meer informatie over het aanvraagproces verwijzen we u naar de website van de gemeente Den Haag.
Ronselen van volmachten is strafbaar
Ronselen van volmachten wil zeggen dat iemand kiezers vraagt, of op een andere manier kiezers benadert, om hun stempas te ondertekenen en af te geven. Dat is strafbaar. Het is ook strafbaar om een kiezer om te kopen via een gift of een belofte. Of om de kiezer op een andere manier te dwingen om een volmacht af te geven.
Denkt u dat er stemmen worden geronseld? Doe hiervan aangifte bij de politie.