Toezicht en handhaving

De handhavers en toezichthouders van de gemeente Tytsjerksteradiel werken elke dag aan een veilige, leefbare en schone gemeente. Zij houden toezicht in de openbare ruimte, bij bedrijven en bij bewoners. Zo zorgen we er samen voor dat regels worden nageleefd en dat onze dorpen prettig en veilig blijven om in te wonen.

Taken van de handhavers

Het team handhavers bestaat uit buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s) en toezichthouders. 
Boa’s zijn beëdigd, dragen een boa-insigne en hebben opsporingsbevoegdheid. Ze mogen identiteiten controleren, strafbare feiten opsporen en in sommige gevallen personen aanhouden. 

Voorbeelden van hun werk: 

  • Handhaven bij verkeerd gestalde fietsen of voertuigen.
  • Controleren of afval op de juiste manier wordt aangeboden.
  • Inwoners informeren over hoe ze inbraak of autodiefstal kunnen voorkomen.
  • Optreden bij overlast in de openbare ruimte, zoals geluidsoverlast of hinderlijk gedrag. 

De handhavers zijn regelmatig zichtbaar in de dorpen van onze gemeente. 

Taken van de toezichthouders

De toezichthouders houden vooral toezicht bij bedrijven en particulieren op zaken zoals: 

  • Illegale bouw of gebruik van panden: voldoet alles aan de vergunning?
  • Verbouwingen naar kamers of appartementen: zijn de juiste vergunningen aanwezig?
  • Toezicht op garage- en autobedrijven: wordt er gewerkt volgens de milieuregels? 

Bij ongevallen of calamiteiten, zoals een brand of gaslek, controleren de toezichthouders op bouwkundige veiligheid en mogelijke aanwezigheid van asbest. Zij nemen maatregelen om gevaar te voorkomen. 

Overlast of onveilige situaties melden?

Ziet u iets wat niet klopt of overlast veroorzaakt? Meld het bij de gemeente. Denk bijvoorbeeld aan: 

  • Onveilige situaties in de openbare ruimte
  • Jeugd- of geluidsoverlast
  • Illegale bouw
  • Parkeeroverlast van auto’s of fietsen
  • Rommel op straat 

Meldingen komen direct bij ons binnen en worden opgepakt door een handhaver of toezichthouder. 

U kunt uw melding doen via Fixi.