1. RES 1.0 Fryslân

Portefeuillehouder: Andries Bouwman

Het college heeft ingestemd met de Regionale energiestrategie Fryslân, versie 1.0 (RES 1.0 Fryslân) en gaat de raad vragen dat ook te doen. In de RES 1.0 Fryslân zijn de ambities van de 18 Friese gemeenten en de provincie op het gebied van opwek van groene stroom vertaald naar een gezamenlijke bijdrage aan de landelijke opgave voor de energietransitie. De RES 1.0 Fryslân is tot stand gekomen op basis van de ambities op het gebied van duurzame energie die door de 18 Friese gemeenten zelf zijn vastgesteld voor hun eigen grondgebied. Daarnaast heeft het college ingestemd met een intentieverklaring voor verdere samenwerking in de provincie op het gebied van de energietransitie.

1.1 Raadsvoorstel RES

1.2 RES 1.0 Fryslân (NL)

1.3 RES 1.0 Fryslân (FRL)

1.4 Bijlage bij RES 1.0 Fryslân: RSW

2. Stand van zaken afvalinzameling - uitvoering Grondstoffenbeleidsplan


Portefeuillehouder: Andries Bouwman
Per 1 januari 2021 is het frequentiegestuurd scheiden van afval van start gegaan, waarbij de sortibak één keer in de drie weken en de biobak van 1 maart tot 1 november wekelijks geleegd wordt. Inwoners kunnen zakken met huishoudelijk afval (die in de sortibak horen) bij de milieustraat apart inleveren. Het college stelt de raad voor om het gratis brengen van huishoudelijk afval naar de milieustraat (maatregel 19 van het Grondstoffenbeleidsplan)te verlengen tot en met 31 december 2021. Vanwege de huidige lockdown is het aannemelijk dat mensen meer afval hebben.

De eerste twee maanden laten een positief beeld zien. Er is over de eerste twee maanden van 2021 in totaal 94 ton afval minder ingezameld dan tot en met februari in 2020. Dat is 11% minder dan vorig jaar. Ook het aantal gebrachte zakken huishoudelijk afval naar de milieustraat is de afgelopen maanden afgenomen. Op basis van de eerste ruwe cijfers, beeld en ervaringen op het gebied van de uitvoering, zetten we de huidige manier van afvalinzameling voort. We houden hierbij aandacht houden voor voldoende communicatie richting de inwoners. En zorgen voor goede faciliteiten, zodat inwoners hun afval gescheiden voldoende kwijt kunnen.

2.1 Raadsvoorstel Stand van zaken afvalinzameling - uitvoering Grondstoffenbeleidsplan

2.2 Memo - Stand van zaken afvalinzameling - uitvoering Grondstoffenbeleidsplan

2.3 Raadsvoorstel Verordening reinigingsrechten 2021

2.4 Wijzigingsverordening reinigingsrechten 2021

3. Oud papier inzameling per 1 januari 2022

Portefeuillehouder: Andries Bouwman

Het college legt de raad voor om, op basis van de uitkomsten van de opiniërende raadsbehandeling van 25 maart 2021, te besluiten over de inzameling van Oud papier en karton (OPK) per 1 januari 2022. Dit betekent dat de inzameling van OPK op de huidige manier doorgaat. Een belangrijk argument voor deze keuze is het in standhouden van de sociale cohesie in de dorpen.
Om de VANG-doelstellingen te kunnen halen, wil het college een zo hoog mogelijke haal-service. Dit tegen de laagste mogelijke prijs. Wanneer verenigingen zijn aangewezen om OPK in te zamelen,  betekent dit dat de gemeente hiervoor een optimale inzet, medewerking en een actieve houding van de verenigingen vraagt. Verenigingen moeten voor 1 september 2021 aangeven of zij het OPK gaan inzamelen in 2022.

3.1 Raadsvoorstel Oud papier inzameling per 1 januari 2022

3.2 Verslag bijeenkomst met oud papierverenigingen 18 januari 2021

3.3 Verslag bijeenkomst met oud papierverenigingen 13 juni 2019

3.4 Totale Uitwerking scenario’s met de Afvaldriehoek; Verwachte effecten scenario uitwerking OPK - Afvalstoffenheffing 2022 t/m 2026

4. Vaststellen huurtarieven sport per -1-07-2020

Portefeuillehouder: Gelbrig Hoekstra

Het college heeft besloten om de tarievenlijst voor de huur van de gemeentelijke sportaccommodatie vast te stellen. Deze tarieven gaan in per 1 juli. Hiermee geeft het college uitvoering aan de door de raad vastgestelde ombuigingen in november 2020. 
In januari 2021 zijn de verenigingen op de hoogte gebracht van de op handen zijnde verhoging in het kader van ombuigingen. Deze verhoging zou in principe in gaan per 1 januari, maar is uitgesteld tot 1 juli 2021. Dit in verband met de beperkingen rondom corona en om verenigingen de kans te geven hun begrotingen hierop aan te passen.
Uiteraard blijven de verschillende tegemoetkomingen in verband met corona vanuit gemeente en overheid van kracht om verenigingen te ondersteunen in deze, nog lastige, tijd.

5. Openbare besluitenlijst van 28 april 2021

5.1 Besluitenlijst 28 april 2021