Het coronavirus heeft grote impact op onze samenleving. Ook ondernemers worden zwaar getroffen. Het kabinet heeft verschillende landelijke maatregelen bekend gemaakt waar ondernemers gebruik van kunnen maken. Ook de provincie komt ondernemers op verschillende manieren tegemoet. De gemeente Tytsjerksteradiel heeft gekeken welke ondersteuning de gemeente kan bieden bovenop het pakket aan maatregelen van de Rijksoverheid. Hier vindt u de belangrijkste informatie.  

Wij willen onze ondernemers wijzen op de dienstverlening van YnBusiness. Dit is een gezamenlijk initiatief van onder andere het bedrijfsleven, Provinsje Fryslân en het Innovatiepact Fryslân (IPF). Het primaire doel is de ondernemer te ondersteunen bij de groei van het bedrijf. Daarnaast willen de partners het ruime aanbod aan ondersteuning dat zij bieden, nauwer aan laten sluiten op de daadwerkelijke behoeftes van ondernemers. 

Ga voor meer informatie naar de website van Ynbusiness(externe link). Heeft u vragen? Ynbusiness is bereikbaar via telefoonnummer 058-7600500 of stuur een e-mail met uw vraag naar info@ynbusiness.nl.

Gemeentelijk ondersteuningspakket voor ondernemers, stichtingen en verenigingen 

De gemeente Tytsjerksteradiel neemt aanvullend een aantal maatregelen voor ondernemers, stichtingen en verenigingen.  

Betalingsregeling gemeentelijke belastingen

Onlangs is de gemeentelijke belastingaanslag verstuurd. Wanneer de financiële situatie moeilijk is, kunnen ondernemers vragen om een betalingsregeling van maximaal 12 maandelijkse termijnen, maart 2022 tot en met februari 2023. Dit geldt voor de gemeentelijke belastingen voor bedrijf of privé. Dit gaat om onroerendgoedbelasting, rioolheffing, eventueel reclameheffing en afvalstoffenheffing. De betalingsregeling is ook van toepassing op opgelegde aanslagen die u normaal gesproken voor eind mei 2022 moet betalen.

Voor een aanslag waarvoor een machtiging tot automatische incasso is afgegeven kan de incasso worden opgeschort tot eind augustus 2022. De aanslag wordt dan door de gemeente afgeschreven in 7 maandelijkse- termijnen tot en met februari 2023. Of de hierboven genoemde regeling van maximaal 12 maanden, ingaande maart 2022, ook voor u geldt, kan worden besproken.

Voor de opgelegde aanslagen, waarvoor geen automatische incasso is afgegeven en die u normaal gesproken voor eind mei 2022 moet betalen, wordt eveneens de bovenstaande mogelijkheid geboden. Dit kan zowel alsnog met een machtiging tot automatische incasso of u maakt de afspraak schriftelijk, bevestigd door de gemeente.

Neem contact op met de gemeente voor een maatwerkoplossing via: innentd@t-diel.nl.

Uitstel aanvragen kan via onderstaande knop:

Vraag uitstel betalingen aan(externe link)

Bureau Zelfstandigen Fryslân

Als u door de uitbraak van het coronavirus financiële schade heeft, waardoor uw bedrijf in gevaar komt, dan kunt u zich melden via de website Bureau Zelfstandigen Fryslan(externe link). Op deze pagina staat alle actuele informatie die betrekking heeft op de ontwikkelingen rondom het coronavirus en de impact hiervan voor ondernemers. De informatie wordt dagelijks bijgehouden.

U kunt contact met hen opnemen via e-mail  info@bureauzelfstandigenfryslan.nl.

Let op: Op dit moment zijn er bedrijven actief die ondernemers hulp bieden bij het aanvragen van de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (TOZO). Deze hulp is doorgaans niet kosteloos en mogelijk niet zonder financiële gevolgen. U hoeft als ondernemer geen extra kosten te maken, aangezien u voor hulp en vragen over de TOZO terecht kunt bij BZF.

Waar kunnen ondernemers verder terecht?