Trouwen in het buitenland
Ik wil in het buitenland trouwen
Wilt u in een ander land trouwen? Dan heeft u soms een verklaring van huwelijksbevoegdheid nodig. In dit document staat dat u op dit moment niet getrouwd bent. En dat u en uw partner volgens de Nederlandse wet met elkaar mogen trouwen.en bij de gemeente.
Wat zijn de voorwaarden?
- U of uw partner heeft de Nederlandse nationaliteit.
- U of uw partner is ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP) bij de gemeente Tytsjerksteradiel.
- Woont u niet meer in Nederland? Dan vraagt u de verklaring aan bij uw laatste woongemeente voor u naar het buitenland vertrok.
- Bent u nooit ingeschreven geweest in Nederland? Vraag de verklaring dan aan bij de Nederlandse ambassade of het consulaat in het land waar u wilt gaan trouwen. Kijk voor meer informatie op de website nederlandwereldwijd.nl.
- Minderjarigen hebben toestemming nodig van hun ouders (of voogd) en in sommige gevallen ook van de overheid (de minister van Justitie en Veiligheid).
- Onder curatele gesteld? Dan heeft u eerst toestemming nodig van de curator.
Nodig bij uw aanvraag
- Een geldig identiteitsbewijs van u en uw partner.
- Daarnaast heeft u, afhankelijk van uw situatie, aanvullende documenten nodig.
Hieronder leest u in welke situaties wij aanvullende documenten nodig hebben en waar deze aan moeten voldoen. In alle gevallen hebben wij recente documenten nodig die maximaal 6 maanden oud zijn.
Voor alle documenten geldt, dat het originele exemplaar moet worden aangeleverd. Van de identiteitsbewijzen is een kopie voldoende. Controleer op Legaliseren van buitenlandse documenten voor gebruik in Nederland | NederlandWereldwijd of uw document gelegaliseerd of vertaald moet worden.
Buitenlandse akten of andere buitenlandse documenten moeten in het Nederlands, Engels, Frans of Duits zijn opgesteld. Is dit niet zo? Dan moet u de documenten eerst laten vertalen door een in Nederland beëdigde vertaler. Soms moet u buitenlandse akten laten legaliseren in het land van herkomst. Vraag dit na bij de gemeente.
| Document | Wanneer nodig? | Toelichting |
|---|---|---|
| Kopie voor- en achterkant van het identiteitsbewijs | Altijd van beide partners | |
| Afschrift van de geboorte- akte | Als u en/of uw partner in het buitenland geboren is en deze buitenlandse geboorte- akte nog niet geregistreerd is in de Basisregistratie Personen | Het afschrift vraagt u aan in uw geboorteland. Controleer op Legaliseren van buitenlandse documenten voor gebruik in Nederland | NederlandWereldwijd of uw document gelegaliseerd of vertaald moeten worden. |
| Verklaring van ongehuwd zijn | Als u en/of uw partner in het buitenland woont of heeft gewoond | De verklaring vraagt u aan in de woonplaats in het buitenland. |
| Echtscheidingsakte of akte ontbinding geregistreerd partnerschap of overlijdensakte | Wanneer u of uw partner eerder gehuwd is geweest/partnerschap heeft gehad en de akte nog niet geregistreerd is in de Basisregistratie Personen | De akte vraagt u aan in de gemeente waar destijds het huwelijk is voltrokken/het partnerschap is geregistreerd. Een overlijdensakte vraagt u aan in de gemeente waar uw partner is overleden. |
U kunt de verklaring van huwelijksbevoegdheid op 2 manieren aanvragen:
Online aanvragen
- U logt in via Digi-D.
- U vult alle benodigde gegevens in.
- U upload de benodigde documenten.
- U betaalt meteen via iDEAL.
Vraag een verklaring van huwelijksbevoegdheid online aan
Aanvragen via e-mail
- u vraagt het document aan via een e-mail naar burgerzaken@t-diel.nl,
- u voegt de documenten toe in een bijlage.
Zodra wij uw aanvraag hebben ontvangen zullen wij een eerste beoordeling doen of u alle benodigde documenten heeft aangeleverd en of deze aan de eisen voldoen. Daarna zullen wij contact met u opnemen om het vervolg te bespreken. De definitieve beoordeling vindt plaats na ontvangst van de originele documenten.
De verklaring van huwelijksbevoegdheid kan per post of e-mail aan u worden opgestuurd.
Wat kost het?
Het aanvragen van een verklaring huwelijksbevoegdheid kost € 29,80.
